© All Rights Reserved
NOTICIAS
OBRAS
ENGLISH
CONTACTO
BIO / EXHIBICIONES
(da click sobre la imagen para avanzar)
Anudamientos / 2013 /
Pieza para sitio específico: Fotografía, instalación y objetos

/ Site specific piece: Photography, installation and objects
TEXTOS

Knotworkings
Museum of Mexico City

April 9 - June 9, 2013.

As part of the new program Encounters with the Collection of Museo de la Ciudad de México, the artist Oswaldo Ruiz makes an intervention to the studio of the painter Joaquín Clausell, the project was curated by José Luis Barrios.

Oswaldo Ruiz proposes a reading of fragments that had constructed the imaginary of Mexico City through the memory that the museum guards. Departing from a photographic study of the collection in situ, using the gaze of a forensic investigator, he makes evident the accidents and filiations that emerge out of the process of cataloguing.

The exhibition presents the photographs of this study, together with objects, images and documents of the collection that Ruiz himself has selected, arranged under the logic of enigma and the anecdote. The stage where this takes place is the studio of the late artist Joaquín Clausell that has been a witness of the evolution of Museo de la Ciudad de México. The show proposes a dialogue with the multitude of images that inhabit the walls of the studio, knotting threads of communication with the selected objects of the archive and generating new meanings. Here the figure of Clausell becomes fundamental, reevaluating his historical presence through the objects that occupy the house where he once lived.

The process was developed through a curatorial dialogue between the artist and the philosopher José Luis Barrios, who proposed a series of questions about what a collection means and its consequences around the concept of truth. In this way the dynamics of the encounter were generated relating gaze and history; as Barrios describes it in the text that accompanies the exhibition: “Anudamientos (knotting) is a site specific piece that attempts to set a crisis of the pretension of truth, objectivity and reality, that by principle defines the value of any given collection or archive.”

The result is a piece that operates a resignification of the imaginary of the museum through its memory condensed in one same place. Where the knotting between gaze, space and objects summon the specter and the trace as two different sides of the imaginary.

The museum is located at 30 José María Pino Suárez, in the Historical Center of Mexico City and the exhibition will remain open until June 9, 20.

 

Anudamientos
Museo de la Ciudad de México

9 de abril al 9 de junio, 2013.

En el marco del nuevo programa Encuentros con el Acervo del Museo de la Ciudad de México el artista Oswaldo Ruiz realiza una intervención en el Estudio de Joaquín Clausell, el proyecto fue curado por José Luis Barrios.

Oswaldo Ruiz propone una lectura de un fragmento de la construcción del imaginario de la Ciudad de México a través de la memoria que el museo resguarda. A partir de la realización de un levantamiento fotográfico del acervo in situ, a la manera de un peritaje, pone en evidencia los accidentes y las filiaciones que surgen de la catalogación.
                                                                                                                                                               La exposición presenta las fotografías de este levantamiento, junto a objetos, imágenes y documentos del acervo que el mismo Ruiz ha seleccionado, emplazados bajo la lógica del enigma y lo anecdótico. El escenario es el estudio de Joaquín Clausell, espacio que ha sido testigo de la evolución del Museo de la Ciudad de México. La muestra propone un diálogo con la multitud de imágenes que habitan las paredes del estudio, tejiendo hilos de comunicación con los objetos del archivo, generando nuevos significados. Aquí la figura de Clausell es fundamental y se busca revalorar su presencia histórica a partir de los objetos que ocupan el espacio que fue su casa.

El proceso se desarrolló mediante un diálogo curatorial entre el artista y el filosofo José Luis Barrios, quién fue planteando preguntas sobre el acervo y sus consecuencias en torno al concepto de lo verdadero. Se generaron así las distintas dinámicas de un encuentro entre la mirada y la historia. Como lo señala Barrios en el texto que acompaña la exposición: “Anudamientos es una pieza para sitio específico que busca poner en crisis la pretensión de verdad, objetividad y realidad, que por principio define el valor de un acervo cualquiera.”

El resultado es una pieza que opera una resignificación del imaginario del museo a través de su memoria condensada en un mismo lugar, donde el anudamiento entre la mirada, el espacio y los objetos convocan al espectro y a la huella como dos lados de lo imaginario.

El museo se encuentra ubicado en José María Pino Suárez número 30, en el Centro Histórico de la Ciudad de México y la exposición permanecerá abierta hasta el 9 de junio de 2013.