© All Rights Reserved.
NEWS
OBRAS
ENGLISH
CONTACTO
BIO / EXHIBICIONES
(da click sobre la imagen para avanzar)
Protégete de pies a cabeza / Protect yourself from head to toe / 2016
Fotografía a color / Digital C-Print / 300 x 500 cm
TEXTOS
El proyecto comprende fotografías y videos sobre la ciudad y sus arquetipos: desde el Puerto de Valparaíso hasta el Puerto Seco de Jalisco, atravesando Ciudad de México, Monterrey, Santiago, Santo Domingo, El llano en llamas y la Bahía de Navidad.


"El colapso del arquetipo sobre lo fotografiado, en la medida en que éste último refiere a motivos contemporáneos fundamentalmente industriales y urbanos, actualiza la pulsión primitiva en el presente social y político de las imágenes. A manera de un gesto benjaminiano, esta operación artística de los trabajos de Oswaldo Ruiz hace eco de la idea de que el pasado aparece como relámpago en el presente material de la historia. Un presente material que en este caso es el de la fotografía como condición crítica de la historia en la época de la reproductibilidad técnica. Si bien ésta es una exploración reciente del fotógrafo, no por ello deja de ser una estrategia artística que en sí misma muestra cómo ha reflexionado e investigado sobre el potencial estético-político de su poética visual"

José Luis Barrios
The project consists in photographs and video pieces about the city and its archetypes: from the port of Valparaiso, in Chile to the Dry Port of Jalisco, in Mexico; passing through Mexico City, Monterrey, Santiago in Chile, Santo Domingo in the Dominican Republic, The Plane in Flames of Rulfo, and the Navidad Bay.

"The collapse of the archetype onto that which is photographed, to the extent that the latter refers to fundamentally industrial and urban contemporary motifs, actualizes the primitive drive in the social and political present of the images. In the manner of a Benjaminian gesture, this artistic operation in Oswaldo Ruiz's work echoes the idea that the past appears as an ash of lightning in the material present of history; a material present that in this case is photography as a critical condition of history in the era of technical reproducibility. Although this is a recent exploration for the photographer, that does not mean that it ceases to be an artistic strategy that shows in itself how he has reflected on and investigated the aesthetic and political potential of his visual poetics."

José Luis Barrios